Tags

, , , , , , ,

abstractIn sfarsit mi-am adunat fortele si ambitia si am iesit din sfera realismului, incercand sa pictez pentru prima oara putin mai simbolist. In mintea mea s-a nascu o idee, pe care am pus-o pe panza si pe masura ce pictam imaginatia imi soptea tot felul de modificari. La final am fost curioasa ce idee va transmite acesta lucrare celor care o privesc.

Si uite asa am decis sa fac un experiment. Eu stiam care a fost ideea de la care a luat nastere lucrarea. Am intrebat prietenii si cunostiintele ce cred ca reprezinta tabloul, “ce credeti ca a vrut sa spuna autorul?”, la ce ii duce cu gandul, fara a le spune ce am vizualizat eu cand am gandit tabloul. Nu mica mi-a fost surprinderea cand am vazut cate interpretari poate sa aiba acelasi lucru. Fiecare intelegea diferit, interpreta in stilul sau, pe baza experientelor si dorintelor sale. Au existat si elemente care coincideau cu ideile mele, insa nu au fost doua persoane care sa vada identic ideea tabloului.

Acest experiment m-a dus cu gandul in primul rand la critica de arta, oare cat de mult intervine subiectivismul si in acest domeniu? Oare ceea ce stim noi in prezent ca au vrut sa transmita unii artisti este exact ceea ce au gandit ei sau este ceea ce gandim noi despre lucrarea lor?

Pe de alta parte acest experiment, ca sa ii spun asa, arata cat de diferit vedem lucrurile in viata reala. Cum acelasi lucru are o alta interpretare pentru fiecare persoana, in functie de mediul sau, experientele sale de viata si toti ceilalti factori care contribuie la formarea noastra individuala. Pana la urma nu exista viziune gresita, fiecare om are parerea adaptata vietii sale. Cum si in viata reala de atatea ori ni se intampla sa avem o intentie pe care sa o materializam printr-un gest sau prin cuvinte, iar receptorul sa inteleaga altceva, pentru el acel gest sau acele cuvinte avand o alta importanta. Ca sa fiu mai explicita vin cu un exemplu: sa spunem ca eu doresc sa ii arat unei persoane dragi cat de mult tin la ea. Eu aleg sa fac asta ocupandu-ma de diferite activitati pentru aceasta persoana – pregatesc masa, platesc facturile, diverse activitati prin care sa arat cat de mult imi pasa. Pe de alta parte, persoana draga mie simte nevoia sa ii aloc timp si afectiune ca sa se simta iubita. Din aceasta cauza exista riscul sa inteleaga actiunile mele de a-i face diverse servicii total diferit fata de intentia mea. Avand in vedere nevoile sale, actiunile mele pot insemna in interpretarea sa ca aleg sa fug, toata ziua ii fac diverse servicii ca sa compensez faptul ca nu doresc sa ii aloc timp si afectiune.

Pe de alta parte, cealalta persoana imi va aloca timpul sau si va fi foarte afectuasa cu mine pentru a-mi arata cat de mult tine la mine. Dar eu am nevoie sa se implice in viata mea, sa ma ajute cu diverse lucruri ca sa imi arate afectiunea sa, adica exact ceea ce fac eu. Asa ca si eu risc sa inteleg diferit mesajul pe care doreste sa mi-l transmita.

Pe baza exemplului ales, ambele persoane doresc acelasi lucru: sa transmita afectiunea fata de cealalta persoana. Fiecare transmite asa cum intelege acest lucru. Doar ca cealalta persoana vede altfel lucrurile si mesajul poate fi inteles diferit.

Cred ca aceasta situatie se aplica in multe domenii. Realitatea fiecaruia este unica, formata din experientele sale personale, ceea ce ne face sa intelegem si lucrurile diferit. Asta nu inseamna ca unul are mai multa dreptate decat celalalt, ci doar ca trebuie sa ne acceptam ca fiind diferiti si sa acordam credit si altor pareri.

Revenind la tabloul meu, toti cei care si-au spus parerea au avut dreptate. Pana la urma nu este normal ca fiecare sa regaseasca realitatea lui? La ce le-ar folosi realitatea mea? Cat timp oamenii pot regasi ceva al lor in pictura realizata de mine, o consider un succes. 🙂

Daca doriti sa testati diversitatea parerilor, va incurajez sa raspundeti prin comentarii la intrebarea “Ce credeti ca a vrut sa spuna autorul?“. Nu va uitati la restul comentarilor inainte sa postati opinia voastra. 🙂

