Tags

, , , , , , , ,

consumer_credit_illustrationTraim intr-o societate de consum, fiecare zi, fiecare moment al vietii noastre ne este influentat de acest lucru cu avantajele si dezavantajele sale. O postare interesanta pe aceasta tema am gasit chiar zilele trecute, postare pe care v-o impartasesc si voua.


Societatea de consum aduce cu ea posibilitatea de a cumpara tot ce iti doresti, cand doresti, cat doresti. Este o libertate a omului modern. “Shopping-ul” ajunge sa fie un fel de terapie care sa te ajute sa uiti de stres, de griji, poti sa iti cumperi ce doresti si asta merita tot efortul.

Consumatorul cred ca are cel mai mult de suferit. Munceste de dimineata pana seara ca sa cheltuie mai mult decat este necesar pe lucruri de care nu are neaparata nevoie. Aceasta posibilitate ii ofera o falsa unitate de masura a satisfactiei muncii sale. Vor aparea in permanenta lucruri noi pe care va dori sa la aiba, lucrurile vechi isi vor pierde din satisfactia pe care i-au adus-o initial. Producatorii si comerciantii au un interes direct sa mentina crescuta nevoia de consum, uneori chiar exagerata.

Mi-am propus ca in acest articol sa va dau cateva exemple prin care suntem “ispititi” sa cumparam mai des decat ar fi necesar diverse produse aparent banale:

1) In reviste am citit adesea ca spalatul parului se face la maxim 3 zile. Specialistii spun ca pentru a proteja productia de sebum si firul de par, persoanelor cu par normal le este recomandata spalarea parului la 2 saptamani. Da stiu ca pare socant, asa am reactionat si eu cand am auzit prima data. Avand in vedere mediul poluat si plin de praf, omului modern ii este recomandat sa isi spele parul o data pe saptamana. Si totusi de ce atat de rar? Deoarece cu cat il spalam mai des ii indepartam sebumul pe care pielea capului il produce natural si are rol in hidratarea pielii capilare si a firelor de par, dar si de protectie impotriva impuritatilor si a factorilor agresivi din mediul inconjurator. Astfel fortam ritmul de producere a sebumului, acesta fiind produs mai des datorita interventiei noastre repetate. Apoi ne vom confrunta cu un par gras sau uscat, ca rezultat al acestui procedeu perturbator. Se pare ca inutila este si samponarea repetata a parului ( samponat-clatit-samponat-clatit), din aceleasi motive mai sus mentionate.

Daca va veti uita acum cu atentie la reclamele TV sau daca veti citi pe sampoanele existente pe piata, veti remarca sugestia de a va spala la 2-3 zile, de a repeta procedeul de samponare, etc. Aceste sugestii le regasiti in reviste, ajung in comportamentul actual de consum, fara a fi insotite de intrebarea fireasca “de ce?”. Medicii in schimb vor avea alte recomandari daca sunt intrebati. Dar cine ii intreaba pe ei in aceasta privinta?

Rezultatul – veti folosi mai mult sampon prin spalarea mai des a parului, prin samponarea repetata in cadul aceleai spalari deci veti consuma mai mult.

2) Ati remarcat vre-o data ca sunteti mai putin cumpatati cand aveti la dispozitie o cantitate mai mare dintr-un anumit produs? Voi da exemplul sapunului de maini (lichid): daca avem in baie o sticla mare plina cu sapun lichid, ni se intampla sa dozam chiar mai mult decat ne trebuie, uneori se inatmpla sa cada si pe lavoar (chiuveta) sau pompam intentionat pe acesta ca sa il curatam. Insa ce facem daca in aceeasi sticla constatam ca mai avem foarte putin sapun lichid, am uitat sa cumparam altul si avand in vedere programul incarcat nu estimam sa ajungem la cumparaturi inainte de weekend? Cu siguranta ne vom spala in continuare pe maine, folosind doar cat este necesar, dozand astfel incat sa ne ajunga pana la finalul saptamanii cand vom ajunge la cumparaturi si vom evita cu mare atentie orice rispa.

Acelasi principiu se aplica si la detergent de rufe, detergentul de vase, alimente, dischete demachiante, parfum, lotiune demachianta, creme, rezerve ras, after shave, etc. Ne confruntam cu o lipsa de timp, facem cumparaturile la finalul saptamanii, cantitatile mari ne vin in ajutor si le preferam in locul celor mici: au pret mai bun si ne ajung o perioada mai lunga de timp. Nu ne dam seama insa ca asa folosim mai mult si risipim mai mult din acel produs.

3) Moda, moda si iar moda. Fashion-istele si fashion-istii stiu despre ce vorbesc. Cum sa nu fi in pas cu moda? Doar ca moda se schimba, des, foarte des. E nevoie sa ti pasul. Nu poti sa porti pantofii cu varf rotund de acum 2 ani cand in prezent se poarta varful ascutit. Chiar daca sunt de piele naturala, sunt comozi, in stare foarte buna si s-ar potrivi tinutei, tot demodati raman!!! Brand-uri, firme, trend-uri, fashion (nici “moda” nu mai este un cuvant la moda)…Ai totul la dispozitie, muncesti, iti permiti sa fi in trend, de ce nu ai face-o?

Aici mai adaug o statistica: stiati ca in timp ce bogatii Europei cumpara produse “no name”, romanii cauta inca branduri? Si acest lucru este posibil chiar daca salariile romanilor sunt mult mai mici decat alte salarii din Europa. Consumam mult si scump, ideea ca imaginea conteaza ne este intretinuta si astfel consumam, consumam si iar consumam.

4) Ajutor financiar usor de accesat pentru orice. Credite de cumparaturi, credite de vacanta, credite de nevoi personale, credite pentru masina. Ne imprumutam ca sa consumam. Ne indatoram, cumparam, apoi muncim sa inapoiem datoria si dobanda, extenuati avem nevoie sa consumam ca sa simtim o satisfactie a muncii noastre si iar ne imprumutam… Daca doresti sa consumi mai mult decat ai nevoie sau iti poti permite, solutiile iti sunt puse la dispozitie. Astfel iti poti cumpara telefoane smart in rate, poti lua credit de cumparaturi la orice banca, este mai usor ca niciodata…sa consumi.

Departe de mine gandul de a transmite ca ne-am spala prea des, ca ar trebui sa traim fara cele necesare sau renuntand la micile placeri. Cu atat mai mult cu cat tot din statistici am aflat ca romanii sunt codasii europei la utilizarea deodorantelor si a pastei de dinti pe cap de locuitor.:)

As dori insa sa ne gandim cand cumparam: ne este necesar ceea ce achizitionam sau n-am lasat influentati de o propaganda, de un trend, de alti factori care au ca scop nu satisfacerea nevoilor noastre, ci o exagerare a nevoiei de consum?

Cu siguranta lista este mult mai lunga. Astept si exemplele voastre la sectiunea comentarii.

Advertisements