Tags

, , , , ,

votatNu am inclus in articolul anterior si tema “diaspora”, un subiect important insa mai dezbatut decat planul pentru urmatorii ani ai candidatilor. Avand in vedere ca exista o legislatie privind infiintarea si responsabilitatile legate de sectiile de votare, nu inteleg de ce suntem in prag de turul 2 si inca nu s-a anunat public ce masuri s-au luat. Doar nu e informatie secreta numarul si locatiile sectilor de votare, nu?

La finalul articolului am copiat cateva articole din legea pentru alegerea Presedintelui.

Concluzia mea este una simpla: ne invartim in jurul acestui subiect de 2 saptamani, nu se stie nimic concret despre cum s-au remediat sau daca s-au remediat problemele pentru turul II. Chiar daca parerile sunt impartite si unele voci spun ca nu au de ce sa voteze romanii din strainatate ca ei nu traiesc aici, in Romania, legislatia, statul democratic ne ofera drepturi egale. Cat timp traim in democratie, limitarea dreptului de vot al oricarui cetatean roman incalca grav un principu de baza al statului democratic.

Avem o legslatie care spune clar cum se calculeaza numarul sectiilor de votare, cine raspunde, cine trebuie sa semnaleze orice problema si tot ce este necesar pentru a se putea exercita in conditii optime dreptul la vot. In aceste conditii, cum se poate ca in anul de gratie 2014 sa discutam doua saptamani pe aceeasi tema, fara a avea inainte de turul II o declaratie publica prin care sa se spuna punctual cum se vor remedia probleme semnalate in turul I?

Prin lege s-a stabilit ca este necesara o sectie de vot la 1000-2000 de locuitori. Este clar ca nu se vor prezenta toti la vot, dar statul are obligatia sa ofere conditii optime de vot pentru intreaga populatie. De asemenea este adevarat ca numarul declarat de persoane care traiesc in afara tarii este mai mic decat cel real. Datoria statului este de a asigura sectii de votare, conform legii, pentru toti cei care sunt inregistrati ca fiind cetateni Romani stabiliti in tara X. Ca nu se vor prezenta toti la vot, asta este decizia alegatorilor si nu a statului. Obligatia legala este de a asigura sectii de votare pentru toti cetatenii romani si ramane la latitudinea fiecaruia daca isi exercita sau nu dreptul la vot.

S-a tot spus ca numarul sectiilor de votare din strainatate este egal cu cel de la alegerile din 2009. Sa ne amintim insa ca la Referendumul din 2012 au fost in strainatate 306 sectii de votare pentru cetatenii romani ( cu 12 mai multe decat la alegerile prezidentiale din 2014, primul tur). Si tot in 2012 MAE a decis suplimentarea acestora de la 151 sectii, cat fusesera initial planificate, la 306 “la solicitarea ambasadelor”. Stau si ma gandesc daca am eu o problema in a intelege de ce MAE a reusit acest lucru in 2012 ( cu 11, respectiv 6 zile inainte de alegeri) si in 2014 la cererea alegatorilor nu mai este in atributiile si posibilitatile sale.

Dupa acest scandal, curiozitatea m-a determinat sa calculez pe baza datelor publice legate de populatie si numarul de sectii de votare, cati cetateni romani ar fi alocati per sectie de votare. Pentru diaspora am calculat la nivel de tara, pentru Romania am ales doua judete dezbatute in presa, judete in care mi-am permis sa ma uit la sectiile de votare din cateva orase si comune. Acolo unde am gasit date, am folosit segmentul cu drept de vot ( 15-80 ani la recesamantul din 2011), unde nu am avut date am folosit datele privind populatia totala. Situatia arata cam asa:

Tara jud loc nr sectii populatie intre 15 si 80 ani peroane/sectie
Romania Olt 378 395000 354671 938.28
Romania Olt comuna vulturesti 3 2591 2034 678.00
Romania Olt comuna vupleni 3 2255 1791 597.00
Romania Olt com voineasa 3 2229 1746 582.00
Romania Olt com vitomiresti 4 2282 1901 475.25
Romania Olt com valea mare 4 3829 3062 765.50
Romania Olt com Topana 4 911 776 194.00
Romania Olt com redea 4 3006 2411 602.75
Romania Olt com Radomiresti 4 3402 2727 681.75
Romania Olt com Osica de sus 5 5215 4201 840.20
Romania Olt com Obarsia 5 2902 2309 461.80
Romania Olt com Maruntei 4 4163 3406 851.50
Romania Olt com Leleasca 4 1640 1332 333.00
Romania Olt com Farcasele 4 4683 3701 925.25
Romania Olt com Dobrosloveni 4 3736 2940 735.00
Romania Olt com Daneasa 5 3827 3055 611.00
Romania Olt com Colonesti 4 2072 1729 432.25
Romania Olt com Bobicesti 4 3314 2739 684.75
Romania Olt Scornicesti 10 11766 9613 961.30
Romania Teleorman 334 360178 1078.38
Romania Teleorman Videle 9 11112 1234.67
Romania Teleorman Zimnicea 9 12954 1439.33
Romania Teleorman Blejesti 4 4063 1015.75
Romania Teleorman Botoroaga 5 6354 1270.80
Romania Teleorman calmatuiu 4 2690 672.50
Romania Teleorman ciolanesti 4 3520 880.00
Romania Teleorman draganesti vlasca 4 4641 1160.25
Romania Teleorman islaz 4 6130 1532.50
Romania Teleorman marzanesti 4 4237 1059.25
Romania Teleorman obreasca 6 8033 1338.83
Romania Teleorman peretu 5 7654 1530.80
Romania Teleorman pietrosani 2 3282 1641.00
Romania Teleorman plosca 4 6217 1554.25
Romania Teleorman poeni 5 3266 653.20
Italia 55 823100 14965.45
Spania 46 798104 17350.09
USA 24 518653 21610.54
Germania 5 205 026 41005.20
Israel 3 205600 68533.33
Ucraina 3 150989 50329.67
Marea Britanie 8 101000 12625.00
Canada 4 82995 20748.75
Austria 5 74639 14927.80
Franta 10 66640 6664.00
Republica Moldova 14 73276 5234.00

Si acum intreb si eu, in naivitatea mea: romanii nu au aceleasi drepturi indiferent daca locuiesc sau nu pe teritoriul Romaniei?

Avand in vedere ca avem aceleasi drepturi, de ce nu terminam odata cu discutiile pe aceasta tema si nu facem demersurile necesare de a asigura tuturor dreptul la vot si apoi sa lasam cetatenii sa decida daca se prezinta sau nu. O intreaga campanie pentru turul doi a dezbatut aceasta tema in locul actiunilor concrete si imediate, pentru respectarea drepturilor pe care TOTI cetatenii romani le au.

Legea 370/2004 spune astfel:

Art.10
Sectiile de votare se organizeaza dupa cum urmeaza:
a) in localitatile cu o populatie de peste 1.000 de locuitori, cate o sectie de votare la 1.000—2.000 de alegatori;
b) in localitatile cu o populatie sub 1.000 de locuitori, o singura sectie de votare;
c) se pot organiza sectii de votare si in satele, grupele de sate sau cartierele cu o populatie de pana la 1.000 de locuitori, situate la o distanta mai mare de 3 km fata de sediul celei mai apropiate sectii de votare din resedinta comunei, orasului sau municipiului;
d) in orase, municipii si comune se vor organiza sectii de votare speciale, de regula in gari, autogari si aerogari; se vor organiza sectii de votare speciale si in campusurile universitare; in aceste sectii isi exercita dreptul de vot alegatorii prevazuti la art. 44 alin. (4).

Art.12
(1) Pe langa misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei se organizeaza una sau mai multe sectii de votare pentru alegatorii care se afla in strainatate la data alegerilor.
(2) In afara sectiilor de votare prevazute la alin. (1), pot fi organizate, cu acordul guvernului din tara respectiva, sectii de votare si in alte localitati decat cele in care isi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
(3) Organizarea si numerotarea sectiilor de votare din strainatate se stabilesc de catre ministrul afacerilor externe, prin ordin. In termenul prevazut la art. 11 alin. (4), ministrul afacerilor externe aduce la cunostinta publica numerotarea fiecarei sectii de votare din strainatate, precum si locurile de desfasurare a votarii.

Art.55
Constituie contraventii, daca acestea nu constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
c) neefectuarea la termen a comunicarilor prevazute de lege si neoperarea acestora in listele electorale permanente;
e) necomunicarea catre judecatorii si catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date a modificarilor operate in exemplarul listei electorale permanente existente la primarie;
i) neluarea de catre organizatori a masurilor necesare desfasurarii normale a adunarilor electorale, precum si distribuirea si consumarea de bauturi alcoolice in timpul acestor adunari;
m) nerespectarea deciziilor si hotararilor birourilor electorale; nerespectarea hotararilor si instructiunilor Autoritatii Electorale Permanente; nerespectarea hotararilor Curtii Constitutionale;
n) refuzul de a permite alegatorului, care face dovada faptului ca are dreptul, sa voteze la sectia de votare la care se prezinta pentru exercitarea dreptului de vot;
o) refuzul de a permite accesul persoanelor acreditate in localul sectiei de votare, cu exceptia cazurilor in care presedintele biroului electoral al sectiei de votare limiteaza accesul persoanelor acreditate in localul sectiei de votare datorita marimii acestuia;
p) refuzul de a primi si inregistra o intampinare, contestatie sau orice alta cerere, formulata in scris;
q) refuzul de a se conforma dispozitiilor presedintelui biroului electoral al sectiei de votare cu privire la asigurarea ordinii in localul de vot si in imprejurimi;
u) incalcarea de catre membrii birourilor electorale a obligatiei de a participa la activitatea acestor birouri;
x) nerespectarea dispozitiilor art. 10—12 privind delimitarea, numerotarea si stabilirea sectiilor de votare;

Advertisements